Władze miasta podpisały list intencyjny o współpracy ze Stowarzyszeniem Polska Izba Rozwoju Elektromobilności.
Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) jest organizacją pozarządową, głównym celem jej działalności jest zwiększenie ilości pojazdów elektrycznych w Polsce, jak również kreowanie warunków do rozwoju rzeczywistej elektromobilności w miastach.
Partnerami PIRE są jednostki samorządu terytorialnego, firmy z branży e-mobility, organizacje pozarządowe, środowisko akademickie i przedsiębiorstwa technologiczne.
– Zielona Góra jest liderem w Polsce we wprowadzaniu elektromobilności w szczególności w komunikacji miejskiej (elektryczne autobusy – red.) – mówił wiceprezydent Dariusz Lesicki.

Zielona Góra jest pierwszym miastem w Polsce, które podpisuje porozumienie z PIRE.
– Nasza organizacja wyrosła z firmy EkoEnergetyka-Polska – wyjaśnił Krzysztof Burda, prezes zarządu Stowarzyszenia Polska Izba Rozwoju Elektromobilności. – Realizując projekty zauważyliśmy, że Europa przewyższa nas nie tylko w ilości pojazdów elektrycznych, ale i rozwoju potrzebnej infrastruktury do ich obsługi. Postanowiliśmy razem z samorządami to zmienić.

PIRE planuje wspomagać samorządy w budowaniu tzw. ekosystemów dla elektromobilności i zachęcać korporacje taksówkarskie, firmy kurierskie i osoby prywatne do zakupu pojazdów napędzanych elektryczne. Zielona Góra ma stać się modelowym przykładem rozwoju elektromobilności.

W mieście powstaną tzw. huby ładowania (pięć sztuk).czyli stacje szybkiego ładowania pojazdów. Pojazd odzyska moc już nawet po 20 minutach, maksymalnie może potrwać to do godziny. To rozwiązanie pozwoli też na łatwy i szybki dostęp do infrastruktury, także osobom które nie posiadają garaży i nie miałyby gdzie zamontować ładowarki. Pierwsza hubę ładowania zainstalowano już na terenie miejskiej strefy gospodarczej w Nowym Kisielinie.
Na koniec 2019 r. w mieście zarejestrowano 37 pojazdów z tzw. zielonymi tablicami. Co miesiąc dochodzą kolejne. I jak szacuje prezes K. Burda obecnie jest ich ok. 50.
Po Zielonej Górze jeżdżą taksówki elektryczne Evit Electric Taxi. Dobry przykład daje Warszawa, jedna z tamtejszych firm kurierskich wymieniła flotę na elektryczną.
PIRE planuje co roku organizować w Zielonej Górze kongres elektromobilności. Stowarzyszenie będzie zachęcać inne miasta do przyłączenia się do tej inicjatywy.
Tymczasem, Zielona Góra planuje położyć kolejną cegiełkę w rozwoju elektromobilności, w planach jest zakup 12 kolejnych autobusów na prąd dla MZK.
