Rośnie liczba należności urzędowych opłaconych w ramach usługi ePłatności. To wygodny sposób regulowania zobowiązań w stosunku do administracji samorządowej za pomocą kart płatniczych i BLIKA. Mimo że to dopiero pilotaż usługi, od momentu uruchomienia projektu, kwota opłaconych transakcji przekroczyła 20 milionów złotych.
Wygodnie i bez gotówki
ePłatności to usługa stworzona przez Centralny Ośrodek Informatyki, która umożliwia dokonywanie opłat urzędowych szybko, bezpiecznie i całkowicie cyfrowo, wprost z poziomu aplikacji mObywatel lub poprzez serwis mObywatel.gov.pl. To alternatywa dla tradycyjnych, często czasochłonnych, metod regulowania zobowiązań finansowych „w okienku”.
Program został pilotażowo wdrożony w maju 2023 r. Obecnie korzysta z niego ponad 60 gmin, a liczba ta wciąż rośnie. Od momentu uruchomienia usługi, dokonano transakcji na łączną rekordową kwotę przekraczającą wartość 20 milionów złotych, co przełożyło się na ponad 220 tysięcy płatności. „Ten imponujący wynik świadczy o rosnącym zaufaniu do tworzonych przez COI nowoczesnych rozwiązań cyfrowych dla urzędów i potwierdza, że Polska konsekwentnie zmierza w kierunku pełnej transformacji cyfrowej usług publicznych” – mówi Karolina Matysiak, Dyrektor ds. Rozwoju Usług Płatniczych w Centralnym Ośrodku Informatyki.
Dzięki ePłatnościom mieszkańcy pilotażowych gmin mogą łatwiej i szybciej załatwić sprawy urzędowe. Wszystko odbywa się bezgotówkowo i bez konieczności stania w kolejkach do urzędów. System pozwala na regulację kilkunastu różnych zobowiązań, m.in. podatku od
nieruchomości, podatku leśnego i rolnego od osób fizycznych, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi czy łącznego zobowiązania pieniężnego. To użytkownik wybiera, gdzie i kiedy chce uregulować należność – ePłatności działają 24 godziny na dobę i można się z nimi połączyć z dowolnego miejsca. System pozwala też na pełną kontrolę zobowiązań urzędowych – umożliwia monitoring ich stanu, dostęp do historii oraz bieżących statusów transakcji.
Nowa jakość
Centralny Ośrodek Informatyki zapowiada dalsze prace nad rozwojem i udoskonalaniem usługi ePłatności, aby zapewnić jeszcze większą dostępność i wygodę dla użytkowników. Celem jest stworzenie systemu, który będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa i efektywności, przy jednoczesnym zachowaniu prostoty i intuicyjności obsługi.
W ostatnim webinarze o ePłatnościach, organizowanym przez COI, uczestniczyło kilkadziesiąt instytucji publicznych. Spotkanie to pozwoliło na wymianę doświadczeń oraz ukazało, jak dynamicznie rośnie zainteresowanie pilotażem usługi. Coraz więcej samorządów deklaruje chęć wdrożenia tego rozwiązania w swoich urzędach i rozszerzenia katalogu zobowiązań.
W odpowiedzi na szerokie zainteresowanie usługą, Centralny Ośrodek Informatyki planuje dodać kolejne formy zapłaty i prowadzi w tym temacie rozmowy. Oprócz tradycyjnych metod, takich jak BLIK i płatności kartą, mają zostać wdrożone m.in. Apple Pay i Google Pay. Już wkrótce pojawią się też możliwości uregulowania opłaty skarbowej oraz płatności w okienku.
Dodatkowo ścisła współpraca z partnerami, w tym z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, Polską Fundacją Bezgotówkową i BLIKIEM oraz dialog z przedstawicielami urzędów publicznych w miastach i gminach, takich jak np. Złotoryja, Lublin, Poznań, pozwalają na ciągłe podnoszenie jakości świadczonych usług.
Karolina Matysiak zauważa: „ePłatności to fundament cyfryzacji administracji na poziomie lokalnym. Dzięki tej usłudze nasze samorządy dostają narzędzie, dzięki któremu stają się jeszcze bardziej efektywne i przyjazne dla obywateli”.
Wciąż można dołączyć do pilotażu
Urzędy zainteresowane udziałem w pilotażu ePłatności mogą dowiedzieć się więcej o usłudze podczas kolejnego webinaru, który odbędzie się już 8 kwietnia. W trakcie spotkania omówione zostaną najnowsze funkcjonalności oraz możliwości integracji usługi z urzędowymi systemami. Szczegółowe informacje oraz instrukcje dotyczące udziału w pilotażu dostępne są na stronie: gov.pl/eplatnosci/jak–dolaczyc
O Centralnym Ośrodku Informatyki
Centralny Ośrodek Informatyki jest największą w kraju firmą realizującą projekty IT dla sektora publicznego. Wykonuje zadania wyznaczane przez MC. W tym celu zatrudnia ponad 1600 specjalistów. Świadczy kompleksowe usługi IT&N zapewniające rozwój i niezawodne funkcjonowanie systemów na potrzeby zadań stawianych przed administracją publiczną. Zapewnia poprawne i nieprzerwane funkcjonowanie najważniejszych systemów państwowych. Prowadzi ich monitoring, utrzymanie i serwis techniczny oraz rozwój. Jednocześnie realizuje potrzeby obywateli, udostępniając przyjazne w użyciu e-usługi.
Centralny Ośrodek Informatyki został powołany w 2010 roku przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w wyniku połączenia Terenowych Banków Danych i Wojewódzkich Ośrodków Informatyki. Dziś jest instytucją gospodarki budżetowej (jednostką sektora finansów publicznych).